top of page
Zoeken
  • Foto van schrijverCharissa van Meurs

Navigeren door het doolhof van gezondheidsadviezen. Het vinden van jouw balans.

Gezondheidsadviezen in overvloed. Hoe maak je de juiste keuze voor jezelf?


In een tijd waarin de gezondheidsadviezen je om de oren vliegen, van ijsbaden tot mediteren, kan het een uitdaging zijn om te bepalen wat het beste is voor jouw welzijn. In deze blog verkennen we het doolhof van leefstijlkeuzes en biedt inzichten in het vinden van de juiste balans voor jouw unieke behoeften. Een valkuil is dat we alles goed willen doen. Een thema wat ik vaak voorbij zie komen in mijn coach praktijk. Maar voor wie doe je alles goed? En wie bepaalt wat goed is?


Alles is online te vinden, één druk op de knop en je hebt honderden zoek resultaten. Je vindt altijd bevestiging van het antwoord dat je zoekt. Als je zoekt op de voordelen of de nadelen van iets, zul je voor beide bevestiging vinden. Wel of niet koud douchen/ijsbaden/ Wel of niet mediteren? Wel of geen vlees eten? Cardio of kracht training? Water wel of niet zuiveren? Wel of geen supplementen? Daarbij komt dat social media ook een laagdrempelige manier is om dingen te delen, waarbij sommigen, niet gehinderd door enige kennis, pretenderen de waarheid in pacht te hebben. Dus hoe weet je nou wat waar is en wat goed is voor jou?


Laat een ding duidelijk zijn: No size fits all.


#1: De overvloed aan adviezen

#2: Leg de lat niet te hoog

#3: Luisteren naar jouw lichaam


 

#1: De overvloed aan adviezen


Vroeg opstaan voor een goede ochtend routine: bewegen, mediteren, journallen en het vangen van het eerste daglicht. Daarna een gezond ontbijt regelen met genoeg eiwitten/vetten/koolhydraten/vezels. Wel vegan hè, of toch met grasgevoerd vlees en rauwe yoghurt/melk, maar wel lokaal en biologisch. Oh nee het ontbijt overslaan is beter en geeft rust aan je lijf. Dan nog even koud douchen of beter nog een ijsbad. Nog geen koffie, want dat is beter als je dat later op de dag doet. Water drinken, wel gefilterd anders is het ongezond. En hou je wel rekening met de cyclus van de maan in je dagplanning?

En tussendoor ook nog even de kinderen aankleden, laten ontbijten, broodtrommels vullen met een gezonde lunch en naar school brengen. Hebben ze wel hun supplementen gekregen?


Voordat jij aan je werkdag kan beginnen ben je al uitgeput van alles dat je 'moet' doen. De moed zakt je in de schoenen, want je ziet door de bomen het bos niet meer. Je besluit om alles overboord te gooien, want je doet het toch nooit goed.


#2: Leg de lat niet te hoog


Als we verandering willen aanbrengen in onze leefstijl leggen we onbedoeld de lat vaak heel hoog voor onszelf. We gaan elke dag mediteren, niet meer snoepen/snacken, 3 keer per week sporten, elke dag koud douchen.


Vaak is het hierbij alles of niks. In het begin houd je dit vol op discipline en wilskracht, maar dat is voor de korte termijn. Als het dan 1 of 2 keer niet lukt voelt het als falen, waardoor je innerlijke criticus opduikt en zeg dat je het toch niet kan en beter kan stoppen. Dat komt omdat we van de middelen een doel hebben gemaakt. Dus het doel is elke dag mediteren geworden, terwijl de reden waarom je wilt mediteren het echte doel is. Bijvoorbeeld meer ontspanning in je lijf, beter kunnen voelen, rust in je hoofd. Het zelfde geldt voor 3 keer per week sporten; het doel is niet om 3 keer per week te sporten. Het sporten is een middel om je fitter te voelen, meer energie te hebben of om conditie/kracht op te bouwen.


Als het dan een keer niet lukt, betekent dat niet dat je alles over boord moet gooien. Houd je echte doel voor ogen. Waarom was je hieraan ook al weer begonnen? Wat is je echte doel? Hou daaraan vast, dat is je motivatie.


#3: Luisteren naar jouw lichaam


No size fits all. Ieder lichaam is anders, iedere leefsituatie is anders dus het is onmogelijk dat er een model zou zijn dat voor iedereen werkt. Leer dus goed luisteren naar je eigen lijf.


Iedereen heeft een innerlijke criticus. Een stemmetje in je hoofd die vindt dat je het nooit goed genoeg doet, dat het altijd beter kan, dat andere het beter doen en dat je tekort schiet. Hierdoor gaat je hoofd met je aan de wandel. Die gaat de lijnen uitzetten en voor je het weet ben je jezelf aan het vergelijken en veroordelen en verlies je je eigenlijke doel uit het oog.


Het vergt oefening om te 'weten' of iets vanuit je hoofd of vanuit je gevoel komt. Wordt jij heel onrustig van mediteren op een pingel muziekje? Is dat omdat je iets niet wilt voelen of omdat je jezelf niet toestaat om rustig te liggen/zitten? Of is dat omdat ontspannen door middel van een boswandeling beter bij je past?


Het antwoord weten we vaak diep van binnen wel. Het is een proces dat tijd en moed vraagt om dingen anders te doen. Groei vindt altijd plaats buiten je comfortzone. Ont-wikkeling, er wikkelt zich steeds een laagje af, zodat je dichterbij je gevoel komt, dichter bij jezelf.


WIl jij beter leren voelen en kan je daar wel wat hulp bij gebruiken? Boek hieronder een gratis inzichtsessie of maak direct een afspraak.



25 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


Commenting has been turned off.
bottom of page