Zoeken
  • Charissa van Meurs

Nieuwe balans, inclusief stappenplan

We zitten in een tijd waarin veel veranderd is, waar veel nog gaat veranderen en er een nieuw normaal zal ontstaan. Hoe wil jij hier mee omgaan? Wat is voor jou belangrijk? Wat wil je houden en wat wil je anders doen?


De afgelopen weken is één grote keten van veranderingen. Was het al moeilijk om alle ballen van de verschillende rollen hoog te houden, nu wordt er nog meer van je gevraagd. Op hetzelfde moment ben je ondernemer/medewerker, moeder, partner, verzorgende en dan graag ook nog wat me-time. Hoe zijn afgelopen weken voor jou geweest? Er is een groep die heeft rust gevonden, het prettig vond om stil te kunnen staan. Meer aandacht voor het gezin, geen gehaast van afspraak naar afspraak. Er is ook een groep die enorm veel stress ervaart. Hoe kan ik me werk doen? Hoe geef ik de kinderen thuis les? Hoe zorg ik voor mezelf? Kan ik mijn werk behouden? Hoe komt mijn bedrijf door deze crisis heen? Allemaal wezenlijke vragen.


Hoe afgelopen weken ook voor jou geweest zijn, zie deze periode als een nieuw begin. Je kunt weer terug naar de tekentafel. Jij hebt immers de regie over JOUW leven. Wat wil JIJ? Ik kan je hierbij helpen. Verander wat jij wil en houd vast aan de dingen die je wil behouden. Er is een blanco bladzijde ontstaan, die je naar eigen wens kan invullen. Wat zijn voor jou belangrijke onderwerpen die je wilt aanpakken?

Ik heb een stappenplan voor je gemaakt, om je te helpen bij een succesvolle verandering. Je kunt zelf met het stappenplan aan de slag gaan, maar als je een stok achter de deur nodig hebt ben ik er voor je!

Eerst een paar tips om succesvol te veranderen:


1. Motivatie: is de wens om te veranderen van jou of van iemand anders? Daarnaast is het heel belangrijk om voor jezelf duidelijk te hebben wat er achter de wens van verandering ligt. Wil je bijvoorbeeld van baan veranderen, wat is de reden hiervan? Ligt dat in de werk/privé balans? Is er geen uitdaging in deze functie? Ben je de reistijd zat of je collega’s? Als je kunt achterhalen wat er onder de verandering ligt weet je ook of je met het juiste bezig bent.

2. De wens om te veranderen ontstaat als vanzelf, de daadwerkelijke verandering gaat niet zonder slag of stoot. Grote veranderingen die alles op zijn kop zetten, houden meestal geen stand. Ik eet nooit meer chocola of ik ga elke dag sporten zijn voornemens die jij zelf wellicht ook weleens genomen hebt. Je begint vol goede moed, en in het begin gaat dat heel goed. Na verloop van tijd verslapt de aandacht, omdat het heel veel energie kost om deze grote stappen vol te houden, elke dag weer. Je kunt beter zorgen voor kleine stapjes die passen binnen jouw leven en jouw ritme. Hierdoor wordt een verandering een gewoonte en kost het geen moeite om deze vol te houden. Denk groot, maar maak de stappen haalbaar en realistisch.

3. Zoek een vangnet: Veranderen kost moeite en zoals hierboven beschreven gaat dat niet zonder slag of stoot. Er zullen momenten zijn dat je het niet meer ziet zitten door stress, vermoeidheid of andere factoren. Zorg daarom voor een vangnet als je op zo een moment komt. Dat kan je partner zijn, een vriendin of een coach die jou helpt op de momenten dat je het zelf niet meer ziet zitten.

4. Onthoud de 80% - 20% regel. Zolang jij je voor 80% aan de “regels” houdt die je voor jezelf gemaakt hebt, is er 20% ruimte om hier vanaf te wijken. Als je namelijk te streng voor jezelf bent is volhouden moeilijker en kan je het gevoel hebben te falen als je 1x overslaat. Nergens voor nodig, zolang je de 80% - 20% regel aanhoudt!

5. Begin! Je kunt altijd allerlei “mitsen en maren” bedenken en beren op de weg zien, maar als je niet begint zal er NOOIT wat veranderen.

Stappenplan

Neem een blanco papier of koop een mooi nieuw notitie boekje. Zo een waarvan je al blij wordt als je hem mag gebruiken 😊. Gebruik dit om de antwoorden op onderstaande stappen op te schrijven.

Stap 1

Hoe sta jij nu in het leven? Welke gedachten heb je? Is er veel stress of juist weinig stress? Hoe besteed jij je tijd? Wat krijgt er veel aandacht? Schrijf dit voor jezelf op.

Stap 2

Hoe wil jij in het leven staan? Welke gedachten wil je hebben? Hoe wil jij je tijd besteden? Wat wil je veel aandacht geven? Schrijf jouw ideale plaatje voor jezelf op.

Stap 3

Op basis van bovenstaande antwoorden, kun je zien waar in jouw leven de balans op dit moment niet goed is. Schrijf deze onderwerpen op. Dit kan 1 ding zijn, maar kunnen ook meerdere dingen zijn. Denk goed na of wat je opschrijft ook echt hetgeen is wat jij wil veranderen of dat er eigenlijk iets anders aan ten grondslag ligt. Dit is het verschil tussen het doel (je wens) en het middel. (wil je meer sporten of is je echte wens een bewustere levensstijl of meer me-time?)

Stap 4

Wat is er voor nodig om deze verandering te realiseren? (motivatie, tijd, geld, kennis?)

Als je meerdere dingen hebt opgeschreven bij de vorige stap, kies dan de onderwerp(en) waar je als eerste mee aan de slag wil gaan.

Stap 5

Wanneer ben jij tevreden met je verandering? Wanneer is de balans voor jou hersteld?

Stap 6

Hoe ga je deze verandering realiseren en hoe zorg je ervoor dat je het volhoudt? (vaste planning, buddy, coach?)

Stap 7

Bedenk een positieve, lieve en motiverende tekst voor jezelf, die bij jou past. Spreek deze tekst minimaal een keer per dag tegen jezelf uit en schrijf het op een post-it en plak die op je spiegel/koelkast/deur. Je bent een mooi uniek mens! Wanneer je lief bent voor jezelf en een positieve mindset hebt, is het gemakkelijker om een verandering vol te houden.

Stap 8

Aan de slag! Zonder een eerste stap, komt er niks in beweging. En onthoud de 80% - 20 % regel!

Tot slot;

Je hoeft niet alles alleen te doen! Ik geloof er namelijk in dat je als mens altijd een coach kunt gebruiken. Iemand die net een stapje verder is dan jij, waar jij veel van kan leren. Zelf volg ik ook een coach traject bij een wijze dame. Zij leert mij hele mooie dingen, waardoor ik als mens groei en mij verder kan ontwikkelen. Mag ik dat ook voor jou doen? Contact mij dan zeker! Ik kan je helpen op het gebied van lijf en leven. Of het nu gaat om balans tussen werk en privé, een gezonde levensstijl of een steun in de rug. Stuur mij een DM en dan gaan we aan de slag!

12 keer bekeken

Tel.: +31 (0) 6 42 10 56 05

©2020 door Coach voor lijf en bedrijf. Met trots gemaakt met Wix.com